۰۲۶۳۴۱۳۹

همه‌چیز درباره تکس فری در ترکیه

  • 28 آذر 1402
  • مهدی قدم
همه‌چیز درباره تکس فری در ترکیه

همه‌چیز درباره تکس فری در ترکیه و قوانین آن

آیا می‌دانید تکس فری چیست؟ چیزی که بسیاری از گردشگران ترکیه از آن بی‌خبرند، این است که می‌توانند مالیات بر ارزش افزوده خریدهایشان را هنگام برگشت به کشور خود دریافت کنند. دلایل زیادی برای اثبات این موضوع وجود دارد که ترکیه یکی از کشورهای پرطرفدار برای گردشگران دنیاست، اما در این مطلب می‌خواهم فقط روی یک دلیل تمرکز کنم: تکس فری ترکیه یا معاف از پرداخت مالیات!

این کشور یکی از بهترین جاهای دنیا برای خرید است، امکان خرید انواع و اقسام پوشاک، لوازم آرایشی و… با قیمت‌های رقابتی یکی از مهم‌ترین تجربه‌های سفر به ترکیه به حساب می‌آید، اما زمانی‌که بتوانید با تکس فری در ترکیه، معاف از پرداخت مالیات باشید و بخشی از هزینه‌های خریدتان را دریافت کنید، این تجربه شیرین‌تر هم می‌شود.

تکس فری در ترکیه چیست؟

مالیات بر ارزش افزوده تقریبا در همه کشورهای جهان جمع‌آوری می‌شود، اما شما به عنوان یک گردشگر در استانبول می‌توانید خرید تکس فری یا خرید بدون مالیات داشته باشید. در ترکیه هنگام خرید، درصدی به عنوان مالیات به فروشنده پرداخت می‌شود که در فاکتور هم قابل‌مشاهده است.

در حال حاضر، گردشگران می‌توانند بخشی از مالیاتی که هنگام خرید کالا پرداخت کرده‌اند، در فرودگاه پس بگیرند. به این کار تکس فری یا معاف از مالیات گفته می‌شود.

قبل هرچیز باید بدانید نرخ مالیات بر ارزش افزود (VAT) در ترکیه بر اساس نوع کالاها بین ۱۸% تا ۸% تغییر می‌کند. به عنوان مثال مالیات لوازم جانبی، جواهرات، ساعت، لوازم الکترونیکی و لوازم خانگی ۱۸% و مالیات کالاهای چرم و پوشاک ۸% است.

نگاهی به قوانین تکس فری ترکیه

برای استفاده از تکس فری خرید در ترکیه، قوانین خاصی وجود دارد که باید از آن‌ها باخبر باشید:

  • شما باید مقیم کشور دیگری باشید و هنگام خرید پاسپورت همراهتان باشد.
  • شما باید مبلغ مالیات را هنگام خرید به فروشگاه پرداخت کرده باشید.
  • کالاهای خریداری شده را نهایتا تا سه ماه بعد از ترکیه خارج کنید.
  • از فروشگاه‌های Tax Free در ترکیه خرید کنید که علامت تکس فری را در قسمت صندوق قرار می‌دهند.
  • فاکتورهای مربوط به تکس فری در فرودگاه استانبول را از فروشنده تحویل بگیرید.

مزایای تکس فری در ترکیه چیست؟

مزایای تکس فری شامل حال گردشگران و کشور توریستی می‌شود. مهم‌ترین مزیت تکس فری برای گردشگران، کاهش هزینه‌های سفر است.

علاوه‌براین، یک کشور توریستی مثل ترکیه از این طریق می‌تواند به رونق صنعت توریسم و جذب گردشگر بیشتر کمک کند.

مراحل دریافت تکس فری در فرودگاه استانبول: چگونه تکس فری خود را دریافت کنید؟

اجازه بدهید به عنوان کسی که  تکس فری در فرودگاه استانبول را امتحان کرده، رک و پوست‌کنده به شما بگویم که برای این کار لازم است کمی صبور باشید.

فرایند گرفتن تکس فری ترکیه شامل چند مرحله ساده، اما کمی زمان‌بر است. به همین خاطر اگر قرار است سراغ کارهای تکس فری در فرودگاه استانبول بروید، حتما باید ۴-۵ ساعت زودتر به فرودگاه بروید.

مرحله اول: خرید از فروشگاه‌های تکس فری

هنگام خرید از فروشگاه‌های تکس فری حتما باید پاسپورتتان را همراه داشته باشید و موقع صدور فاکتور به فروشنده بگویید که می‌خواهید خریدهای‌تان را تکس فری کنید. برای گفتن این موضوع به زبان ترکی کافی است به مسئول صندوق بگویید: Tax Free istiyorum

فروشنده با گرفتن پاسپورت، اطلاعات شما را در سیستم ثبت می‌کند و دو سری فاکتور تحویلتان می‌دهد. یکی از این فاکتورها برای خودتان خواهد بود و دیگری برای کارهای مربوط به تکس فری ترکیه. حتما حواستان باشد که فاکتورهای تکس فری ترکیه را جداگانه تا آخرین مرحله گرفتن تکس فری در فرودگاه استانبول نگه دارید.

مرحله دوم: بسته‌بندی خریدهای تکس فری

برای اینکه در فرودگاه به مشکل نخورید، حتما تمام خریدهای تکس فری را در یک چمدان یا ساک جداگانه قرار دهید. مامور گمرک فرودگاه قرار است فاکتورها را با خریدها چک کند.

بنابراین شما باید خریدها و فاکتورها را طوری مدیریت کنید که اگر لازم شد، به راحتی بتوانید خرید و فاکتور مربوط به هر کالا را به آن‌ها نشان دهید.

مرحله سوم: Check-In در فرودگاه

اگر سری به فرودگاه استانبول بزنید می‌بینید که خیلی‌ها بدون گرفتن کارت پرواز و انجام کارهای چک-این در صف گمرک برای تکس فری ترکیه ایستاده‌اند. این کار جز اینکه وقت شما را تلف کند، فایده‌ای ندارد.

توجه داشته باشید که باید قبل از مراجعه به گمرک فرودگاه برای تکس فری، حتما کارت پرواز بگیرید.

همان‌طور که در مرحله قبلی گفتم، شما قرار است تکس فری را در یک چمدان جداگانه قرار دهید. در هنگام چک-این به مسئول این بخش بگویید که این چمدان بابت تکس فری است. با این کار مامور پرواز تگ چمدان را وصل می‌کند و آن را برای مراحل بعدی به شما تحویل می‌دهد.

توجه داشته باشید که در این مرحله سایر چمدان‌های شما به هواپیما ارسال می‌شود و فقط چمدان خریدهای تکس فری همراهتان خواهد بود. نگران نباشید این چمدان هم در مراحل بعدی، جداگانه به هواپیما ارسال خواهد شد.

مرحله چهارم: گمرک فرودگاه

محل تحویل فاکتور و خریدهای تکس فری در بخش گمرک فرودگاه استانبول قرار گرفته است. احتمالا اینجا هم مجبور باشید کمی در صف بایستید تا نوبتتان شود. مسئول گمرک فاکتورها و خریدها را چک می‌کند و مهر می‌زند.

اینکه لازم باشد همه خریدها را به مامور گمرک نشان دهید، به خود او بستگی دارد. گاهی اوقات ممکن است فقط خرید یکی از فاکتورها را از شما بخواهد و گاهی هم ممکن است دلش بخواهد مو را از ماست بیرون بکشد و همه چیز را چک کند.

در این قسمت حواستان باشد فاکتورها را مرتب تحویل مامور گمرک دهید تا همه آن‌ها مهر تایید بخورند. فاکتورهای بدون مهر در مرحله بعدی به درد شما نخواهد خورد.

در این مرحله باید همه فاکتورها را مهرشده از مامور گمرک تحویل بگیرید.

مامور گمرک بعد از بررسی خریدها، کارت پرواز و پاسپورت، فاکتورهای مهرشده را به شما تحویل می‌دهد و چمدان شما را برای بارگیری ارسال می‌کند.

مرحله پنجم: دریافت پول تکس فری از صرافی

بعد از مهر پاسپورت، وارد سالن ترانزیت فرودگاه خواهید شد. اینجا می‌توانید هزینه تکس فری را از صرافی‌های فرودگاه دریافت کنید.

احتمالا شما هم مثل من سراغ اولین صرافی دم‌دست می‌روید. در حال حاضر این صرافی دقیقا کنار پله‌برقی ورودی سالن ترانزیت قرار گرفته و اکثر مسافران هم سراغ همین صرافی می‌روند.

برای گرفتن هزینه تکس فری باید پاسپورت و فاکتورهای مهرشده را به مسئول صرافی فرودگاه تحویل دهید.

در بخش‌های مختلف سالن ترانزیت صرافی‌هایی هستند که این کار را انجام می‌دهند. با توجه به زمان پروازتان به یکی از این صرافی‌ها مراجعه کنید.

فاکتورهای مهرشده و پاسپورت را به مسئول صرافی تحویل دهید. هر شخص باید همراه پاسپورت و فاکتورهای خودش جداگانه در صف بایستد. مامور پس از محاسبه، مبلغ تکس فری را به صورت نقدی به شما پرداخت می‌کند.

چند بار می‌توان از تکس فری استفاده کرد؟

تعداد دفعات استفاده از تکس فری در هر کشور، به قوانین همان‌جا ارتباط داد. بعضی از کشورها برای تکس فری سقف مشخصی تعیین کرده‌اند و بعضی در هر دفعه سفر، معافیت متفاوتی در نظر می‌گیرند.

درباره آخرین جزییات قوانین می‌توانید از فرودگاه مقصد اطلاعات بیشتری کسب کنید.

فهرست کشورهای تکس فری

جالب است بدانید خرید تکس فری فقط در کشور ترکیه نیست، بسیاری از کشورهای دیگر هم از این روش برای پیشرفت صنعت گردشگری خود استفاده می‌کنند. از جمله کشورهایی که از قوانین تکس فری استفاده می‌کنند، می‌توان به این چند مورد اشاره کرد:

  • ارمنستان
  • آذربایجان
  • آرژانتین
  • اتریش
  • قبرس
  • دانمارک
  • ایتالیا
  • امارات
  • مجارستان
  • فنلاند
  • بلژیک
  • و…

 

دیدگاه‌ها
{{name.error}}
{{email.error}}
{{commentMessage.error}}